Översikt faser och metoder för webbutvecklingsprojekt
Dessa principer är vägledande för vår arbetsmetod:
-
Viktigast först! Fokus på de insatser, uppgifter och funktioner som ger störst förväntad effekt för kundens verksamhet.
-
Verksamhetsperspektiv och användarperspektiv – i den ordningen. Vi tar avstamp i den nytta för verksamheten som kunden är ute efter.
-
Kreativitet. Enkla, självklara saker hanteras effektivt för att ge utrymme för kreativitet i mer komplexa uppgifter.
-
Ständig utvärdering. Det är genom att mäta och utvärdera om vi vet om är på rätt väg.
(Från Davids säljmaterial)
Inför ett uppdrag
Ansvariga:
- David Blomberg (sälj/kundansvarig)
- Fredrik J (utvecklingschef med personalansvar)
Att göra:
- Säljansvarig tar fram offert och avtal som innehåller en beskrivning av uppdraget och slutleveransen samt eventuella delleveranser, uppskattad omfattning i tid, kostnad och modell för prissättning etc.
- Kundansvarig ser till att avtal är underskrivet och budget godkänt innan projektstart.
- Tillgängliggör avtal i Google Drive för alla på Whitespace innan uppstart.
- Avtal med kunden läggs in i Basecamp.
- Fredrik Johansson ansvarar för tidplan och arbetsmetoder för utvecklingsarbete. Inga löften om tidplan eller namn på ansvariga kommuniceras till kund eller internt utan synkronisering med Fredrik.
Uppstart
Ansvariga: Projektledare och Tech Lead
Att göra:
- Sätt ihop en projektgrupp inklusive tech lead, utvecklare, UX-designer och ev. formgivare.
- Håll ett internt uppstartsmöte med hela projektgruppen.
- Ha ett uppstartsmöte med kund med deltagande från så många projektmedlemmar som möjligt.
- Håll ett 3C-möte med kund och projektgrupp där aktiviteter läggs in i en Basecamp-tavla. Backlog för uppdraget ska vara komplett och godkänd av kund som del av "sprint 0" om sådan finns eller annars innan utvecklingsarbetet/sprint påbörjas.
- Projektledaren ansvarar för att aktiviteter speciferas i en backlog innan utvecklingsarbetet påbörjas och att aktiviteterna är godkända av kund, inklusive att aktiviteter som inte finns med i backloggen inte heller är inkluderade i vårt uppdrag och leverans. Korten skrivs i samarbete med projektgruppen och kunden.
Verktyg:
- Basecamp eller annan tjänst som kunden använder.
Genomförande
Ansvariga: Projektledare och Tech Lead
Att göra:
- UX-design och visuell form i Figma utförs av UX-designer eller resurs vid behov.
- Se till att kunden ges möjlighet att ha synpunkter på design och ev justeringar i den mån projektbudget tillåter.
- Innan gränssnittet utvecklas fullt ut ska designen godkännas av kunden.
- Gränssnitts- och backend-utveckling.
- Testning (internt och av kund).
- Säkerställa kvalitet vad gäller tillgänglighet. Utförs av UX-designer eller analytiker.
- Möjliggör att kunden är aktiv och engagerad i projektet.
- Löpande avstämningsmöten med kunden och projektteam.
- Projektgruppen ansvarar gemensamt för att hålla kanban-tavlan uppdaterad.
- Backlog hålls estimerad och prioriterad under hela projektet (Fredrik J eller tech lead).
Verktyg:
- Figma
- Basecamp
- Trello
Support och förvaltning
Ansvariga: Projektledare och Tech Lead
Att göra:
- Tech Lead bokar möte med supportansvarig för överlämning till support.
- Se till att kunden registeras med korrekta e-postadresser i Zendesk.
- Projektledaren stänger Harvest-projektet.
- Projektgruppen håller intern retro om projektet, ledd av projektledare eller annan lämplig person, endast de som aktivt jobbat i projektet deltar.
- Projektretro med kunden om lämpligt.
- COO håller utvärderingssamtal med kund ca två månader efter leverans.
Verktyg:
- Basecamp
- Zendesk