Skip to main content

Översikt faser och metoder för webbutvecklingsprojekt

Dessa principer är vägledande för vår arbetsmetod:

  • Viktigast först! Fokus på de insatser, uppgifter och funktioner som ger störst förväntad effekt för kundens verksamhet.

  • Verksamhetsperspektiv och användarperspektiv – i den ordningen. Vi tar avstamp i den nytta för verksamheten som kunden är ute efter.

  • Kreativitet. Enkla, självklara saker hanteras effektivt för att ge utrymme för kreativitet i mer komplexa uppgifter.

  • Ständig utvärdering. Det är genom att mäta och utvärdera om vi vet om är på rätt väg.

    (Från Davids säljmaterial)

Inför ett uppdrag

Ansvariga:

  • David Blomberg (sälj/kundansvarig)
  • Fredrik J (utvecklingschef med personalansvar)

Att göra:

  • Säljansvarig tar fram offert och avtal som innehåller en beskrivning av uppdraget och slutleveransen samt eventuella delleveranser, uppskattad omfattning i tid, kostnad och modell för prissättning etc.
  • Kundansvarig ser till att avtal är underskrivet och budget godkänt innan projektstart.
  • Tillgängliggör avtal i Google Drive för alla på Whitespace innan uppstart.
  • Avtal med kunden läggs in i Basecamp.
  • Fredrik Johansson ansvarar för tidplan och arbetsmetoder för utvecklingsarbete. Inga löften om tidplan eller namn på ansvariga kommuniceras till kund eller internt utan synkronisering med Fredrik.

Uppstart

Ansvariga: Projektledare och Tech Lead

Att göra:

  • Sätt ihop en projektgrupp inklusive tech lead, utvecklare, UX-designer och ev. formgivare.
  • Håll ett internt uppstartsmöte med hela projektgruppen.
  • Ha ett uppstartsmöte med kund med deltagande från så många projektmedlemmar som möjligt.
  • Håll ett 3C-möte med kund och projektgrupp där aktiviteter läggs in i en Basecamp-tavla. Backlog för uppdraget ska vara komplett och godkänd av kund som del av "sprint 0" om sådan finns eller annars innan utvecklingsarbetet/sprint påbörjas.
  • Projektledaren ansvarar för att aktiviteter speciferas i en backlog innan utvecklingsarbetet påbörjas och att aktiviteterna är godkända av kund, inklusive att aktiviteter som inte finns med i backloggen inte heller är inkluderade i vårt uppdrag och leverans. Korten skrivs i samarbete med projektgruppen och kunden.

Verktyg:

  • Basecamp eller annan tjänst som kunden använder.

Genomförande

Ansvariga: Projektledare och Tech Lead

Att göra:

  • UX-design och visuell form i Figma utförs av UX-designer eller resurs vid behov.
  • Se till att kunden ges möjlighet att ha synpunkter på design och ev justeringar i den mån projektbudget tillåter.
  • Innan gränssnittet utvecklas fullt ut ska designen godkännas av kunden.
  • Gränssnitts- och backend-utveckling.
  • Testning (internt och av kund).
  • Säkerställa kvalitet vad gäller tillgänglighet. Utförs av UX-designer eller analytiker.
  • Möjliggör att kunden är aktiv och engagerad i projektet.
  • Löpande avstämningsmöten med kunden och projektteam.
  • Projektgruppen ansvarar gemensamt för att hålla kanban-tavlan uppdaterad.
  • Backlog hålls estimerad och prioriterad under hela projektet (Fredrik J eller tech lead).

Verktyg:

  • Figma
  • Basecamp
  • Trello

Support och förvaltning

Ansvariga: Projektledare och Tech Lead

Att göra:

  • Tech Lead bokar möte med supportansvarig för överlämning till support.
  • Se till att kunden registeras med korrekta e-postadresser i Zendesk.
  • Projektledaren stänger Harvest-projektet.
  • Projektgruppen håller intern retro om projektet, ledd av projektledare eller annan lämplig person, endast de som aktivt jobbat i projektet deltar.
  • Projektretro med kunden om lämpligt.
  • COO håller utvärderingssamtal med kund ca två månader efter leverans.

Verktyg:

  • Basecamp
  • Zendesk