Checklistor för projektledare (PL)
Uppstart projekt
Verktyg och kommunikation
- Sätta upp Basecamp
- Se till att sprintar planeras in i sprintplaneringsdokumentet via Fredrik J.
- Sätt upp Slack-kanal.
- Sätt upp Harvest
- Se till att projektet har relevanta "tasks" som passar projektet.
- Se till att projektet är korrekt uppsatt som fastpris eller löpande.
- Säkerställ att rätt personer har tillgång till projektet.
Team och planering
-
Bestäm teamdeltagare - PL tillsammans med ledningsgruppen.
-
Ge teamet insikt om projektets omfattning och innehåll:
- Dela säljunderlag, avtal och ev. projektmål med teamet.
- Gå igenom syftet och mål med alla inblandade i teamet - PL och tech lead tillsammans.
-
Riskanalys tillsammans med teamet i samband med genomgång av projektet.
-
Sätta scope och förväntningar med kunden, team, tech lead och ev kundansvarig
- Klargör om projektet är tidsboxat eller featureboxat.
- Ange grova drag av vilka features som ingår.
-
Se till att projektet är redo att läggas i Ready for work i Byråportfolio.
-
Stäm av var siten ska hostas.
Checklista för att projekt ska kunna läggas i listan Ready for work i Byråportfolio
- 3C utfört
med projektledare, utvecklare och kund, för det som går att överblicka:
- Internt möte där kort skapas i Basecamp/Trello (gärna alla utvecklare, men minst en, projektledare och UX/design).
- Möte med kund där korten gås igenom: formuleringar, ev acceptanskriterier förtydligas, kunden prioriterar korten.
- Demomiljön är uppsatt och går att deploya till.
- Tydliggör med kunden och teamet om projektet är featureboxat eller timeboxat.
- 3C utfört
med projektledare, utvecklare och kund, för det som går att överblicka:
Backlog och utvecklingsmiljöer
- Specificera och estimera backlog med teamet:
- Deltagare: PL, TL, team och ev. kund beroende på vad som är lämpligt.
- Beställ utvecklingsmiljöer i god tid:
- Stage och produktion utförs av devops.
- Beställ via Westin, JDG eller Olof.
- Stage och produktion utförs av devops.
Uppföljning och möten
- Följ upp tidsåtgång i Harvest minst veckovis.
- Delge tidsåtgång i Slack per sprint med teamet om teamet uppskattar det.
- Boka in demomöten med kunden och teamet:
- Görs normalt vid varje sprint.
- Boka in retro i slutet av varje projekt med teamet och ev kunden.
- Se till att kunden kan mejla till Zendesk. Lägg till korrekta mejladresser i Zendesk.
- Stäm av med kunden hur support respektive vidareutveckling fungerar.
Checklista vid lansering
Minst tre veckor i förväg
- Bekräfta serverkrav med kunden om de ska hosta sidan själva.
- Beställ hosting hos Whitespace i god tid via DevOps.
Några dagar före lansering
- Se till att slutlig funktionstestning utförs.
- Verifiera kompatibilitet över olika webbläsare och enheter
Lanseringsdagen
- Säkerställ att alla intressenter är informerade om lanseringsschemat.
- Informera intressenter att lanseringen är klar.
Generellt att tänka på vid både löpande arbete och projekt
- Anpassa efter varje kund och projekt
- Bevaka Basecamp
- Ge bekräftelse till kunden att vi tagit emot deras fråga/meddelande även om svaret på frågan ej är klart.
- Håll så mycket som möjligt kring uppgifter i Basecamp istället för t ex mejlkorrespondens
- Följ upp tidsåtgång i Harvest ofta, minst 1 gång i veckan.
Kanban-tavlor
- För genomgång av hur vi arbetar med kanban-boards i Basecamp och Trello, se genomgång här.
- Teamet äger boarden tillsammans.
Löpande arbete
- Uppmana utvecklare att sammanfatta löpande arbete en gång i veckan och posta i Slack-kanal.
- Delta i kanban-möten för de team du arbetar med.
- Gör gärna en länksamling i Slack med relevanta länkar för teamet att ta del av.
Månadsmöten
- Boka in månadsmöten med lämpliga intervaller tillsammans med kunden och
kundansvarig (oftast David)
- Månadsmöten hålls med de flesta kunder. Frekvensen beror på hur mycket vi arbetar tillsammans.
Fakturering
Rutin för projektledare vid månadsslut - utförs första vardagen efter månadsskifte:
- Kolla att all tid i löpande uppdrag är rapporterad korrekt och att tidrapporten går att skicka till kund.
- Säkra att sprintar och fastprisuppdrag är korrekt uppsatta i Harvest som fixed fee-projekt.
- Arkivera genomförda sprintar och fastprisuppdrag.
- Pinga David/Jeanin i Slack om hur många % som återstår av pågående fastprisuppdrag som fortsätter löpa nästa månad.
Månadsrapporter
Vissa kunder vill ha utdrag ur Harvest över nedlagd tid.
- Se till att innehållet i Harvest är i skick som lämpar sig att dela med kunden.
- Skicka rapport som meddelande i Basebamp om inget annat är överenskommet.